Veelgestelde vragen
Hieronder vind je veelgestelde vragen over de werking en het gebruik van Luchtballonradar.
Heb je na het lezen van de veelgestelde vragen nog een vraag of opmerking, dan zien we je e-mail graag tegemoet op
info@luchtballonradar.nl.
Waarom deze website?
Bij een ballonvaart zijn vaak vrienden en familie aanwezig. Het is een unieke en imposante beleving om mee te maken, ook als je niet zelf meevaart.
Het volgen van de luchtballon kan soms lastig zijn, helemaal als je wilt inschatten waar de ballon ongeveer zal gaan landen.
Met deze website kun je met het grootste gemak een ballonvaart volgen en, op basis van de gevlogen route en windrichting, proberen op de landingsplek te zijn voordat de luchtballon er is.Hoe worden de locaties bepaald?
Sommige luchtballonnen hebben een transponder aan boord. Dit is een elektronisch apparaat dat regelmatig de identiteit en locatie van de ballon uitzendt ten behoeve van de luchtverkeersleiding. Luchtballonradar vangt dit signaal op en toont waar de luchtballonnen hangen.Waarom mist een bepaalde vaart?
Het gebruik van een transponder is alleen in specifieke situaties verplicht, zoals in de buurt van vliegvelden of vanaf een bepaalde vaarhoogte. Daarnaast hoeft bij een formatievaart, wanneer meerdere luchtballonnen achter elkaar op dezelfde hoogte varen, alleen de eerste luchtballon een transponder te voeren.
Grote evenementen zoals ballonfiëstas worden vooraf gemeld bij de luchtverkeersleiding waardoor ook deze vaarten niet op Luchtballonradar zullen verschijnen. Kortom, bij de meeste ballonvaarten hoeft de transponder niet te worden gebruikt en is vaak niet eens een transponder aan boord.Waarom is een vaart soms onvolledig?
Het kan zijn dat een transponder tijdens een vaart maar gedeeltelijk wordt gebruikt. In dat geval zal er een gedeelte van de vaarroute ontbreken. Als de transponder pas later in de vaart wordt aangezet komt de eerste waarneming dus niet overeen met de daadwerkelijk opstijglocatie. Wanneer de transponder zich enige tijd niet meer meldt wordt ervan uitgegaan dat de luchtballon is geland.Hoe nauwkeurig zijn de gegevens?
De meeste transponders die worden gebruikt sturen niet actief hun gps-locatie door. Er moet dan gebruik worden gemaakt van triangulatie om de locatie en hoogte van een luchtballon te bepalen.
Door verschillende factoren kunnen deze metingen een flinke afwijking bevatten, waardoor
- de vaarroute niet mooi wordt weergegeven,
- de hoogtegegevens onjuist zijn, en
- de daaruit berekende snelheid niet klopt.
Daarnaast worden de ruwe gegevens verwerkt om vereenvoudigd te kunnen weergeven.
Meestal is aan de hand van de verschillende locaties een logische vaarroute en hoogteprofiel af te leiden.